Firmus Group: Edukacja dla bezpieczeństwa na pierwszym planie

Jednakowo profesjonalne podejście do działalności zasadniczej – deweloperskiej, jak i tej z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, to stała cecha Firmus Group od początku istnienia firmy. Firmus dał się poznać jako sponsor wartościowych wydarzeń kulturalnych i charytatywnych oraz sportu dziecięcego i amatorskiego. Od kilku lat prowadzi on również zakrojone na dużą skalę programy edukacyjne, których wspólnym mianownikiem jest bezpieczeństwo.

Właśnie zakończył się trzeci z takich programów zatytułowany „Świadomy kierowca. Bezpieczna droga do domu”. Oznaczał on m.in. cykl spotkań warsztatowych w szkołach i przedszkolach, podczas których dzieci poznawały zasady bezpiecznego poruszania się po drogach oraz właściwego zachowania pieszych. Były również wydarzenia skierowane do całych rodzin, a wśród nich dzień otwarty w Zachodniopomorskim Ośrodku Ruchu Drogowego w Koszalinie. Uczestnicy mieli wówczas  możliwość skorzystania z miasteczka rowerowego, gdzie można poczuć się jak na prawdziwej drodze, gdyż wyznaczone i oznakowane są w nim uliczki na wzór tych prawdziwych.

Wyjątkową popularnością cieszyła się inna impreza, a mianowicie majowy (związany z Dniami Koszalina) rodzinny rajd rowerowy. Jego uczestnicy spotkali się nad koszalińską Wodną Doliną, a później wspólnie kolorowym korowodem pokonali trasę do Przystani w Jamnie (popularna przystań Koszałka). Tam na zakończenie rajdu odbył się piknik z zabawami i atrakcjami dla całych rodzin.

Mocnym akcentem programu „Świadomy kierowca. Bezpieczna droga do domu” okazał się z kolei finałowy event w październiku, zorganizowany na torze wyścigowym Ośrodka Sportów Motorowych „Moto Park” w Koszalinie. Możliwość przejechania się po nim podziałała jak magnes. Tym bardziej, że auta prowadzili kierowcy rajdowi i wyścigowi zarówno z Koszalina, jak i również z Energylandii, czyli największego w Polsce parku rozrywki, którzy u siebie występują w pokazach kaskaderskich. Innym punktem programu był test Stewarta, czyli ćwiczenie doskonalące technikę prowadzenia samochodu, płynność jazdy oraz umiejętność przewidywania sytuacji na drodze. Do dyspozycji uczestników była również elektryczna hulajnoga, pijane rowery oraz alkogogle.

Diana Butowska, specjalistka ds. media i public relations Firmus Group, komentuje: – Postawiliśmy w programie „Świadomy kierowca. Bezpieczna droga do domu” na bezpieczeństwo ruchu drogowego, odwołując się do standardów skandynawskich. Skandynawia słynie z najniższych wskaźników, jeśli chodzi o wypadki drogowe. Sama Norwegia jest bliska wyeliminowania wypadków z udziałem dzieci. W poprzednim roku takich zdarzeń zanotowano tam tylko około 100, bez ani jednej ofiary śmiertelnej. W Polsce liczba takich wypadków systematycznie spada, ale wciąż jest wysoka, w samym 2018 roku wyniosła ona ponad 2800 (z 57 ofiarami śmiertelnymi). Skandynawia może więc być dla nas wzorem, ale warto pamiętać, że podstawą korzystnej sytuacji jest prowadzona tam nieustannie kampania uświadamiania kierowców i pieszych.

Unikanie wypadków to cel bardzo istotny, ale ważna jest również umiejętność udzielania pierwszej pomocy ofiarom nieszczęśliwych zdarzeń. Był to motyw przewodni innego programu zrealizowanego przez Firmus Group przez okres dwóch lat, adresowanego do dzieci i młodzieży, a nazwanego Akademią Pierwszej Pomocy. Podczas przeszło 40 warsztatów przeszkolonych zostało około 1200 młodych osób.

Zajęcia prowadzili ratownicy z firmy MiMed – Usługi Ratownictwa Medycznego. Uczyli oni dzieci m. in. tego, jak ułożyć osobę poszkodowaną w pozycji bezpiecznej, jak uciskać klatkę piersiową dla podtrzymania krążenia krwi, jak opatrywać rany oraz szeregu innych umiejętności przydatnych w dramatycznych okolicznościach. Co równie ważne, podczas szkoleń dzieci dowiadywały się, jak zadbać o własne bezpieczeństwo w trakcie udzielania pomocy osobie poszkodowanej.

Zakres zajęć oraz ich forma dostosowane zostały do wieku uczestników i ich zdolności percepcyjnych. Starsi uczniowie podchodzili do tematu bardzo rzeczowo, zdając sobie sprawę z tego, jak ważna jest ta wiedza. Tutaj ratownicy kładli duży nacisk na poprawność wykonywania poszczególnych czynności. Podejście do młodszych kursantów był nieco inne, a zajęcia prowadzono przede wszystkim w formie zabawy.

Patronat honorowy nad cyklem Akademia Pierwszej Pomocy jak i programu edukacyjnego „Świadomy kierowca. Bezpieczna droga do domu” objął Piotr Jedliński, prezydent Koszalina. Wsparcia udzieliły im Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Warta S.A., Zachodniopomorski Ośrodek Ruchu Drogowego w Koszalinie oraz firma Dajar.

Bezpieczeństwo było również centralnym tematem pierwszej akcji edukacyjnej skierowanej do najmłodszych dzieci. Miała ona za cel przybliżenie maluchom tajników zawodu kierownika budowy. Zajęcia, w formie warsztatów, prowadzili doświadczeni pracownicy Firmusa, z wykorzystaniem rekwizytów takich jak kaski ochronne, kamizelki odblaskowe czy miniatury maszyn budowlanych.

Firmus Group jest deweloperem, który bardzo poważnie traktuje społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR, od ang. corporate social responsibility). Koncepcja ta uwzględnia w budowaniu strategii przedsiębiorstwa interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Zakłada również działanie permanentne. Tak więc wspomniane wcześniej działania z pewnością będą miały kontynuację.